با توجه به موارد استفادهای که آسانسور در ساختمان های مسکونی، سازمانها و ادارات دارد و ماهیت این وسیله پراستفاده ممکن است خسارات جانی و مالی مختلفی را داشته باشد. برای جبران همه هزینهها وخسارتهای جانی و مالی داشتن بیمه آسانسور میتواند بخشی از نگرانی های چنین حوادثی را کم کند.
بیمه آسانسور چیست و به عهده چه کسی است؟
تهیه بیمه آسانسور برای همه ساختمانهای اداری و تجاری و مسکونی معمولا بر عهده مدیر ساختمان میباشد. چرا که اگر اتفاقی پیش آید که خسارت جانی و یا مالی به همراه داشته باشد مالک، مدیر ساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور مسئول حادثه هستند و باید خسارت پیش آمده را جبران نمایند. از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی علی رغم اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری میباشد.
وظایف مدیر ساختمان و مجموعه در رابطه با بیمه آسانسور چیست؟
معمولا همه مدیران ساختمان از زمان نصب و راه اندازی و در زمان استفاده از آسانسور وظایفی را بر عهده دارند که باید به صورت دورهای تمامی موارد ذیل را انجام دهند:
- همه آسانسورها از زمان نصب و راه اندازی اولیه باید از لحاظ داشتن گواهی استاندارد از موسسه استاندار ایران بررسی و کنترل شوند چرا که برای تهیه پایان کار ساختمان از شهرداری، داشتن گواهی استاندارد آسانسور الزامی میباشد.
- هر مدیر ساختمانی موظف است که برای سرویس و نگهداری آسانسور با شرکت های معتبر که دارای مجوز فعالیت از وزارت صنایع و معادن هستند ، قرارداد سالیانه داشته تا در زمان های مقرر برای بررسی آسانسور مراجعه کرده و بررسی های لازم برای سلامت آسانسور را انجام دهند.
- تهیه بیمه مسئولیت آسانسور از یک شرکت معتبر بیمه ای برای تمامی آسانسور هایی که در ساختمان نصب هستند باید از طرف مدیر ساختمان انجام شود.
- ممکن است که هر ساختمان دارای دو نوع آسانسور نفر بر و حمل بار باشد که بر اساس مشخصات هر آسانسور باید بیمه آسانسور توسط مدیر ساختمان تهیه شود.
برای بررسی اعضای سندیکای آسانسور و پله برقی همه شرکت های مجاز و دارای پروانه ایمنی و استاندارد هستند را میتوانید در سایت www.iseei.net بررسی نمایید.
همه شرکتهایی که در سطح کشور فعال هستند در این سایت قابل مشاهده هستند.
بازدیدها: 243