با توجه به موارد استفاده‌ای که آسانسور در ساختمان های مسکونی، سازمان‌ها و ادارات دارد و ماهیت این وسیله پراستفاده ممکن است خسارات جانی و مالی مختلفی را داشته باشد. برای جبران همه هزینه‌ها وخسارت‌های جانی و مالی داشتن بیمه آسانسور می‌تواند بخشی از نگرانی های چنین حوادثی را کم کند.

بیمه آسانسور چیست و به عهده چه کسی است؟

تهیه بیمه آسانسور برای همه ساختمان‌های اداری و تجاری و مسکونی معمولا بر عهده مدیر ساختمان می‌باشد. چرا که اگر اتفاقی پیش آید که خسارت جانی و یا مالی به همراه داشته باشد مالک، مدیر ساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور مسئول حادثه هستند و باید خسارت پیش آمده را جبران نمایند. از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی علی رغم اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری می‌باشد.

وظایف مدیر ساختمان و مجموعه در رابطه با بیمه آسانسور چیست؟

معمولا همه مدیران ساختمان از زمان نصب و راه اندازی  و در زمان استفاده از آسانسور وظایفی را بر عهده دارند که باید به صورت دوره‌ای تمامی موارد ذیل را انجام دهند:

  1. همه آسانسور‌ها از زمان نصب و راه اندازی اولیه باید از لحاظ داشتن گواهی استاندارد از موسسه استاندار ایران بررسی و کنترل شوند چرا که برای تهیه پایان کار ساختمان از شهرداری، داشتن گواهی استاندارد آسانسور الزامی می‌باشد.
  2. هر مدیر ساختمانی موظف است که برای سرویس و نگهداری آسانسور با شرکت های معتبر که دارای مجوز فعالیت از وزارت صنایع و معادن هستند ، قرارداد سالیانه داشته تا در زمان های مقرر برای بررسی آسانسور مراجعه کرده و بررسی های لازم برای سلامت آسانسور را انجام دهند.
  3. تهیه بیمه مسئولیت آسانسور از یک شرکت معتبر بیمه ای برای تمامی آسانسور هایی که در ساختمان نصب هستند باید از طرف مدیر ساختمان انجام شود.
  4. ممکن است که هر ساختمان دارای دو نوع آسانسور نفر بر و حمل بار باشد که بر اساس مشخصات هر آسانسور باید بیمه آسانسور توسط مدیر ساختمان تهیه شود.

برای بررسی اعضای سندیکای آسانسور و پله برقی همه شرکت های مجاز و دارای پروانه ایمنی و استاندارد هستند را می‌توانید در سایت www.iseei.net بررسی نمایید.

همه شرکت‌هایی که در سطح کشور فعال هستند در این سایت قابل مشاهده هستند.

بازدیدها: 243